Neem contact op
Wegverleggers
Project

Vervolg duurzame tranformatie in Twekkelo

Bekijk hoe we op de Strootsweg en Stroinkstraat nieuwe fietspaden hebben aangebracht voor een veilige verkeerssituatie

De reconstructie van de Burgemeester Stroinkstraat en Strootsweg laat zien hoe noodzaak en innovatie samenkomen. Door het einde van de levensduur van het asfalt en een fundering die niet meer voldeed, was groot onderhoud onvermijdelijk. Maar in plaats van alleen te vernieuwen, is gekozen voor een slimme, duurzame aanpak. Hierbij hebben innovatieve en circulaire methoden en materialen de kwaliteit van de wegen aanzienlijk verbeterd en een forse CO₂-besparing opgeleverd.

Innovatie

Bij dit project is bewust anders gedacht en gewerkt. Zo is, in samenwerking met Freesmij, een mobiele Crusher ingezet om ingezet om het aanwezige (zeer) grove materiaal plaatselijk te hergebruiken. Deze krachtige machine kan te grote stenen, grof puin en oude fundering breken zodat deze hergebruikt kan worden als funderingsmateriaal. Dit leverde niet alleen milieuwinst op, maar zorgde ook voor minder inzet van zware machines op de bouwplaats.  

 
Dankzij, het in-situ, hergebruiken van de bestaande fundering hebben we veel transportbewegingen kunnen vermijden. Dit heeft de uitstoot en de overlast voor de omwonenden aanzienlijk verminderd. Door het bestaande funderingsmateriaal te mengen met schuimbitumen, hebben we een hoogwaardige fundering kunnen creëren. Hiermee hebben we de dikte van de asfalt constructie aanzienlijk weten te reduceren. Deze verhardingsconstructie, met minimale dikte, heeft een veel langere levensduur. Voor de asfalt onderlaag hebben een warm mix mengsel gebruik met Lynpave en voor de asfalt deklaag Grasfalt. Dankzij de dunnere constructie was er minder materiaal nodig, zonder in te leveren op kwaliteit of comfort.  

Impact

De grootste verandering die bewoners en weggebruikers merken? Een veiligere en prettiger berijdbare weg. Met de nieuwe fundering en het duurzame asfalt voldoet de straat weer volledig aan de eisen van deze tijd.  

 
De werkzaamheden zijn uitgevoerd in twee fasen: vorig jaar werd het zwarte asfalt aangebracht, dit jaar volgde een dun laagje EAB (Emulsie Asfalt Beton) met pigment. Hierbij zit de CO2 winst in het dunne laagje in plaats van de hele deklaag te kleuren, de inzet van minder machines en de hoge kwaliteit van de deklaag (naadloze verwerking)..

Het project is inmiddels afgerond, een zichtbaar voorbeeld van hoe een slimme werkwijze, samenwerking met partners en duurzame keuzes leiden tot een beter eindresultaat.  

Resultaten van dit project
MKI-uitvoering

MKI-levenscyclus 50 jaar uitvoering

CO2-uitvoering (kg)

CO2-levenscyclus 50 jaar uitvoering (kg)

Projectfoto's

Projecten

Bekijk ook andere projecten

Duurzaam asfalt voor de Voswinkelweg in Losser

Benieuwd hoe we met innovatief WARM mix asfalt de Voswinkelweg duurzamer maken? Lees hoe lagere verwerkingstemperaturen zorgen voor minder CO₂-uitstoot en een stillere, gezondere omgeving!

Losser

De herinrichting van de Broekhoekweg in Losser: veiliger én groener

We gaan de Broekhoekweg in Losser veiliger en groener inrichten, zodat deze past bij de snelheid van 50 km/uur.

No items found.
Word Wegverlegger

Klaar voor de volgende stap? Word ook Wegverlegger.

Samen werken aan slimme en duurzame wegen die goed zijn voor mens en klimaat, een fijne leefomgeving en een duurzame toekomst! Word deel van ons collectief van vernieuwers en maak impact!